Sklepy internetowe, czyli tzw. e-sklepy to w Polsce coraz popularniejszy model prowadzenia działalności gospodarczej i sprzedażowej. Kolejne podmioty przenoszą się do sieci, gdyż jest to tańsza i bardziej wszechstronna forma prowadzenia zarówno handlu detalicznego, jak i hurtowego. Niestety, wraz z powstawaniem kolejnych witryn rośnie zagrożenie dla użytkowników takich sklepów, jak i ich właścicieli. W jaki sposób bezpiecznie prowadzić e-sklep? Co warto o tym wiedzieć? Postaramy się tę kwestię wyjaśnić.
Zacznijmy od tego, że sklepy internetowe stawiane na popularnych platformach e-commerce nie wymagają takiego zabezpieczenia jak witryny przygotowane na życzenie, na bazie samodzielnych rozwiązań. Z tego względu, jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego punktu sprzedaży internetowej, rozważ, która opcja będzie najkorzystniejsza.
Dlaczego należy zabezpieczyć sklep internetowy?
Przede wszystkim wymagają tego przepisy. Rozporządzenie o ochronie danych osobowych, czyli tzw. RODO nakłada na e-sklepy wymagania związane między innymi z zabezpieczeniem sklepów internetowych pod względem przetwarzanych danych (które to są oczywiście konieczne, abyśmy mogli mówić o prawidłowym dokonaniu transakcji). Dbanie o bezpieczeństwo sklepu internetowego to również istotna kwestia w zyskaniu zaufaniu klientów. Użytkownicy sieci są coraz bardziej świadomi i zwracają uwagę np. na posiadane systemy ochrony. Jeżeli sklep prawidłowo chroni informacje o kliencie i przetwarza jest zgodnie ze zdrowym rozsądkiem, to jest godny współpracy.
Zwróć również uwagę, że ochrona sklepu internetowego to dbałość o Twoje środki finansowe, a także pieniądze Twoich klientów. Gra jest z pewnością warta świeczki.
Czy rząd może kontrolować nasze rozmowy w Internecie? Sprawdzamy!
Jakie zagrożenia niesie ze sobą nieprawidłowe zabezpieczenie e-sklepu?
Każdy zdaje sobie sprawę, w jaki sposób zabezpieczyć stacjonarny sklep. Inwestujemy w alarmy, systemy antywłamaniowe, podpisujemy umowę z agencjami ochrony. Do platform sprzedaży internetowej niektórzy podchodzą natomiast dość lekkomyślnie. To błąd, który może skończyć się niezwykle przykrymi konsekwencjami.
Przede wszystkim nieodpowiedzialne podejście do zabezpieczeń w sklepie internetowym może skończyć się odpowiedzialnością finansową. Ewentualny wyciek danych osobowych klientów czy kontrahentów to groźba kary nałożonej przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Kara może wynieść nawet kilka milionów złotych (do 20 milionów euro!) lub nawet 4% całkowitego obrotu przedsiębiorstwa w roku poprzedzającym.
Poza tym utrata zaufania klientów może doprowadzić do odpływu konsumentów i znacznego spadku przychodów z działalności. Sklep, który padnie ofiarą przestępców internetowych jest też narażony na utraty środków na kontach, próby wyłudzenia danych, fałszywe sprzedaże, niechcianą pomoc w SPAMie czy utratę płynności pod względem pracy (np. ataki typu DDoS mogą skutecznie unieruchomić platformę, która przestanie się ładować).
W jaki sposób skutecznie zabezpieczyć sklep internetowy?
Istnieje kilka zabezpieczeń, które zwiększają bezpieczeństwo platformy sprzedaży internetowej. Oczywiście, nie jesteś w stanie wyeliminować zagrożenia w stu procentach i nawet najlepiej chroniony sklep może paść ofiarą przestępców. Prawidłowe wdrożenie zabezpieczeń zmniejsza jednak ryzyko utraty środków czy danych klientów.
Przede wszystkim uruchamiając sklep wybierz serwer posiadający zabezpieczenia antywłamaniowe. To tam gromadzone są wszystkie pliki Twojej witryny, a więc wirtualny dysk powinien być chroniony w sposób nadzwyczajny. Ważne, aby witryna miała protokół SSL. To specjalny certyfikat zabezpieczający przepływ danych między serwerem i przeglądarką użytkownika. Certyfikaty te to już internetowy standard i każdy hostingodawca godny zaufania oferuje tego typu usługę (niekiedy bezpłatnie).
Zachęcamy również do wyboru domeny, która jest trudna do podrobienia. Niektórzy oszuści starają się skopiować oryginalną stronę internetową, aby wyłudzać środki od oszukanych „klientów”. Oryginalna nazwa strony wraz z czytelną, prostą domeną (np. „pl, com.pl”) jest sposobem na uniknięcie takich nieporozumień.
Pamiętaj, aby wprowadzić w swoim sklepie tzw. szyfrowane hasła i system podwójnego uwierzytelniania. To chroni konta użytkowników przed ewentualnym włamaniem. Zwróć uwagę, aby wymóc na klientach wprowadzenie haseł, które są też trudne do złamania (np. mają kilkanaście znaków, znaki specjalne czy liczby). Istotne jest wdrożenie filtrów antyspamowych, które ograniczą ryzyko zakładania kont przez tzw. boty. To pozwoli na ograniczenie powstawania fałszywych kont, wpływających negatywnie na funkcjonalność sklepu.
Ty z kolei wysyłaj wyłącznie maile przy pomocy sprawdzonych klientów, oferujących szyfrowanie maili. Zwróć uwagę na fakt ukrycia adresów odbiorców (jeżeli wysyłasz maile grupowo). Ewentualny wyciek maili może skutkować nawet postępowaniem przed UODO.
Na koniec koniecznie zadbaj o prawidłowy system płatności. Zaoferuj swoim klientom możliwość dokonywania płatności przy pomocy bankowości elektronicznej, kart czy BLIK, ale wyłącznie za pośrednictwem zweryfikowanych systemów, oferowanych najczęściej przez same banki lub pośredników współpracujących z tymi instytucjami. System płatności musi być przejrzysty i chroniony na każdym etapie. Można go oprzeć na systemie typu 3D-Secure (najpopularniejszym aktualnie wśród platform e-commerce.
Pamiętaj o przygotowaniu danych zapasowych!
Skuteczna ochrona sklepu internetowego i bezpieczne prowadzenie takiej działalności to nie tylko prawidłowe zabezpieczenie danych czy odpowiedzialne podejście do prowadzenia polityki informacyjnej względem klientów. To także przygotowanie się na najgorsze. Sklepy internetowe, które chcą mieć pod kontrolą swoją działalność, powinny regularnie tworzyć tzw. backupy, czyli kopie wszystkich danych, zgromadzonych dotychczas na serwerach. Dlaczego to istotne?
Utrata bazy klientów, ich loginów, haseł, maili informacji o produktach (np. ich opisów czy zdjęć) czy całej struktury sklepu (w tym kwestii zamówień, historii dokonywanych transakcji oraz innych szczegółów np. związanych z płatnościami) może być niezwykle kosztowne dla sklepu, a niekiedy uniemożliwi w ogóle jego dalsze funkcjonowanie. Bezpieczne prowadzenie takiej platformy polega więc na przygotowaniu kopii wszystkich informacji – przynajmniej raz na dobę. Niektórzy hostingodawcy umożliwiają uruchomienie opcji backupów nawet kilkukrotnie w ciągu 24 godzin. Dzięki temu masz pewność, że sklep internetowy jest skutecznie chroniony, a nawet jeżeli ktoś (nawet dla żartu) przypuści na niego atak, to odzyskasz wszystkie utracone dane.
Na koniec zwróć uwagę na to, że najważniejsza jest zasada ograniczonego zaufania. Nie loguj się do paneli administracyjnych na niezweryfikowanych urządzeniach. Hasła do ważnych struktur sklepu powinni znać wyłącznie w pełni zaufani i sprawdzeni pracownicy, a najlepiej wyłącznie właściciele platformy. Nie używaj też haseł do swojego sklepu na innych platformach. Cyberprzestępcy łączą kolejne sznurki, aby spróbować zaatakować docelowy obiekt, czyli w tym przypadku Twój sklep. Pamiętaj również, aby edukować swoich klientów, informując ich o potencjalnych zagrożeniach związanych z fałszywymi systemami płatności czy kopią Twojej witryny. To pozytywnie przekłada się na bezpieczeństwo w każdym aspekcie.